Time flies when you're having fun! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Kelly Gendt - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Kelly Gendt - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun!

Blijf op de hoogte en volg Kelly

04 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo Allemaal!

Hier dan eindelijk mijn eerste reisverslag vanuit Cape Town, wat gaat de tijd snel! Rienke en ik zitten hier nu alweer een week, bizar! Maar ik zal bij het begin beginnen..

Vorige week maandag kwamen we na een lange en vermoeiende vlucht aan in Kaapstad. We werden opgehaald door een gezellige chauffeur die ons bracht naar het huis waar we de komende maanden door gaan brengen. En wat is het groooot! Heel anders ook dan ik me had voorgesteld. Maar echt super blij mee! De eerste dagen was het wel heel stil in huis. We waren ervan uit gegaan dat het huis leeg zou zijn tot aankomende woensdag, omdat we wisten dat er dan nog een jongen hier komt wonen. Maar toen wij aankwamen woonden er ook al twee meisjes, die hier allebei al een tijdje zitten.

We hebben maandag gelijk een beetje de buurt verkent (echt een top buurt! en voor alle bezorgde lezers: ook een veilige buurt!) Ook hebben we kennis gemaakt met onze cleaning lady, en haar kindje van 1. Echt een schatje dat kind! Wel zijn we er in deze week afgelopen dat schoonmaaksters in Zuid-Afrika een andere visie van schoon hebben dat dat wij in Nederland kennen. Het is niet zo dat het vies is ofzo, maar als je op je blote voeten rondloopt zit er daarna een soort laagje over je voeten heen, en nog wat kleine dingetjes. Maar je hoort me zeker niet klagen! We zijn heel blij met haar.

Dinsdag hadden we afgesproken met een meisje dat we hebben leren kennen. Prima wijfie! Samen met haar erachter gekomen dat het hier normaal is om 10% van het bedrag als fooi te moeten geven, in restaurants. Dat was in het beerhouse. Waar we ook 'bitterballen' gegeten hebben, lees goed; 'haakje' bitterballen 'haakje'. Kan ik nu wel na vertellen, maar had je bij moeten zijn. Ook zijn we met haar naar waterfront geweest. Dat is een soort haventje wat ook wel erg toeristisch is, wel leuk om te zien. Veel mensen in Nederland vertelde me hier over maar ik vind het niet heel bijzonder ofzo. Wel met een leuk winkelcentrum, dat dan weer wel!

Woensdag zijn we wezen lunchen met Nikkie's oom, was erg gezellig! Ook weer veel nieuwe dingen van Kaapstad gezien. Ook hebben we van hen geleerd dat wanneer een Afrikaan 'just now', zegt het soms nog een week kan duren voordat dat moment aanbreekt, en 'just now now' betekent dat het wel meteen gebeurd.. als het goed is. Die avond zijn we met iemand wezen eten bij een restaurantje. We raakte aan de praat met een gast die daar aan het zingen was en zijn vader. Dus wij vertellen dat wij hier een half jaar stage gaan lopen blabla, en toen kende die vader het project waar we gaan werken. En hij wist er goede dingen over te vertellen! Rienke en ik werden zelfs bedankt dat we dit werk in dit land willen komen doen. Vond ik leuk.

Donderdag zijn we naar het plaatsje Hermanus gereden, echt te vet!!! Het is best wel een stukje rijden en nog langer als je langs de kust rijdt. Dat deden wij.. en zo bizar mooi is dat allemaal om te zien! Eenmaal in Hermanus aangekomen waren we zo benieuwd, het is namelijk een plekje waar je walvissen kan spotten. Dat kon overigens die hele route al op bepaalde plekken maar Hermanus is zegmaar het stadscentrum van de walvissen. We stonden toen op een plek waar we dachten:'Is dit het nou..'. Een man vertelde ons toen dat we nog een paar honderd meter verder moesten rijden en we dan op DE plek zouden komen waar we er heel veel zouden zien. Zo gezegd, zo gedaan, maar ondertussen wel in het hoofd; jaja.. heel veel zeker.. MAAR DIT BLEEK DUS ECHT ZO TE ZIJN! Je hebt daar een speciale uitkijkplek en toen we aan kwamen lopen zag ik de eerste al. Toen liepen we de uitkijkplek op waar je uitkijkt over de zee maar ook een baai in kijkt. En in dit baai hebben we echt minstens vier walvissen gezien! Zo bijzonder! Echt hele imposante beesten, en dat geluid wat ze maken is ook echt heel bijzonder. We hadden een hele tijd daar gezeten maar moesten wel weg omdat we niet in het donker terug wilden rijden. Maar nog in Hermanus, konden we even de weg naar de hoofdweg niet vinden. We waren dus eigenlijk verdwaald, waardoor we een township in reden. Townships zijn de krottenwijken hier. Ook zijn die aan de rand van kaapstad en daar kan je gewoon beter niet komen als vreemdeling. Maar wij reden dus die township in.. En we kwamen er eigenlijk steeds dieper in, vonden het wel spannend maar zagen verder geen gevaar of iets. Tot we in een doodlopend straatje terecht kwamen (allemaal van die niet verharde weggetjes ook, en huisjes van golfplaten). We moesten keren daar, maar opeens stonden er drie honden naast de auto. En ik weet nog dat ik dacht, aaahhh hondjes. Totdat ze echt een beetje agressief werden en de auto aanvielen! Was echt heel eng.. Paniek in de auto.. nog steeds verdwaald. Maar vol gas weg! Daarbij is waarschijnlijk wel een pootje van één van die honden geraakt.. heel zielig maar het kon echt niet anders.. en we moesten daar weg! Maar gelukkig overleefd. We zijn hier trouwens heen gereden met Katinka, het meisje dat we hebben leren kennen, zij reed met haar autotje.

Onderweg naar Hermanus zagen we veel mensen langs de snelweg. Die zie je hier overigens best veel. Mensen die vragen om geld of eten.. Ik vind het steeds een soort twee werelden die samen komen. Maar op weg naar Hermanus stonden we bij een stoplicht vlakbij Gordon's Bay waar twee mannen stonden. Eentje probeerde folders te verkopen, en de ander stond tussen de banen van de weg in met een kartonnetje waarop stond geschreven: 'I am very very hungry'. Hij zag er ook echt slecht uit. We hadden nog een muffin over en hebben de andere een appel gegeven. Vooral de man met het kartonnetje was zo blij met zijn muffin. Het stelt eigenlijk niks voor maar het was voor mij echt alsof we een verschil maakten. Steeds als ik dit soort mensen zie staan besef ik ook weer hoe goed het eigenlijk in Nederland geregeld is dat je niet 'zomaar' dakloos kan worden. Ik weet niet precies hoe dat hier gaat maar het leven is hier zoveel harder. Het is ook echt niet zo dat we iedereen iets te eten gaan geven, dat zeker niet! Maar net als op dat moment.. We hadden het over en hij verlangt ernaar.. dus why not!?

Want die dag erna, vrijdag, kregen Rienke en ik onze huurauto! Superblij zijn we ermee, een Hyundai x10 als ik het goed heb! Prima ding. Maar ze rijden hier natuurlijk links, en je stuur rechts, dat was even wennen maar gaat nu zeker prima! En mutti, no worries, Rienke doet het ook prima! Ondanks dat ze hiervoor een jaar niet had gereden.

Vrijdag zijn we ook uit geweest op long street. Prima te doen! Zelfs een optreden op het podium gegeven, lachwekkend! Was echt heel gezellig vond ik. We waren daardoor zaterdag een tikkie brak maar zijn wel naar de 'Old Bisquit Mill' geweest. Dat is een markt in de wijk Woodstock waar allerlei lekkere etensware te koop zijn. En zo gezellig! En nog wel meer dingetjes, heerlijk!

Vandaag zijn we voor het eerst naar stage geweest! We werden opgehaald door iemand van het bureau die onze stage geregeld heeft en we werden daar voorgesteld. Eigenlijk hebben we alleen dingen doorgenomen en over de organisatie gepraat. Morgen wordt onze echte stage dag! We moeten dan om 8 uur aanwezig zijn en gaan dan het project op verschillende locaties bezoeken en we doen mee met de staff meeting. Iedereen leren kennen dus! Ik heb tot nu toe alleen maar goede indrukken dus ik heb er super veel zin in!

Het is volgens mij best een lang verslag geworden. Maar ik zou het liefst heel de dag door met een camera op m'n hoofd lopen en alles opnemen.. Maar dat gaat natuurlijk niet. Maar zoveel dingen hier kan ik niet uitleggen maar zou je eigenlijk gewoon moeten zien. Ik voel me zo vereerd dat ik hier zit en dit allemaal kan doen! Ik schrijf elke dag steekwoorden in mijn agenda omdat ik bang ben om zelfs maar de kleinste dingen te vergeten.

Wel een beetje jammer, ik had van de walvissen echt vette foto's, en die weg ernaar toe, maar mn laptop is even soort van raar geweest waarna ik iets moest doen en nu al mn bestanden kwijt ben. Opzich niet heel erg want ik wil sowieso nog een keer naar Hermanus en daar heb ik nu een goede rede voor!

Ik hoop dat jullie een beetje een beeld hebben over mijn leven hier nu, zal proberen er nog wel een paar foto's die ik heb op te zetten!

Ik ga nu door met genieten! xxxxxxxxx

  • 04 Augustus 2014 - 22:11

    Astrid:

    gaaf verslag Kelly! Toppie, geniet verder en laat ons mee genieten! Succes op je stage plek! Xxxxx de buuf:-):-)

  • 04 Augustus 2014 - 22:21

    Dianne:

    Ha kel,
    Super leuk om je te volgen.
    Heb mij aan gemeld voor de mailinglist super handig en meteen op de hoogte als je een verslag geschreven hebt.

    Die walvissen zijn geweldig he bij Hermanus... Ben ik ook geweest! Jaloers!

    Succes op met je eerste echte stagedag morgen! Spannend.

    Zoals je zelf zegt... Geniet
    X Dianne

  • 04 Augustus 2014 - 22:24

    Jolanda Boogh:

    Goed te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben en wat een indrukken hebben jullie al opgedaan. Heel veel plezier op jullie stage en ik wordt een trouwe volger xx

  • 04 Augustus 2014 - 22:25

    Lindsey:

    Kellos!
    Fantastisch om je verhalen te lezen! :D
    Klinkt allemaal super en ik ben benieuwd naar de beelden!
    Hele dikke knuffel en kus! XXX linnie

  • 04 Augustus 2014 - 22:38

    Jolijne:

    Heee kelly en rienk!
    Wauw wat klinkt dat super gaaf allemaal. Als een hele goede eerste week :)
    Geniet ervan schatties, just now now!
    X

  • 04 Augustus 2014 - 22:39

    Astrid:

    ps foto's vinden we ook leuk:-):-):-):-) ;-);-);-);-)

  • 04 Augustus 2014 - 22:44

    Mutti:

    Ha lieverd,
    Leuk om alles achter elkaar te lezen.
    En wat een volgers heb je al.
    Veel succes morgen.
    Geniet saampjes van alles
    Xxx mutti

  • 04 Augustus 2014 - 22:50

    Shannon:

    He kells!

    Super gaaf om je verslag te lezen! Het klinkt nu al als een groot avontuur.

    Veel plezier en succes

  • 04 Augustus 2014 - 23:02

    Els Kappe:

    Geweldig verslag Kelly, geniet van je tijd daar. Xx

  • 04 Augustus 2014 - 23:02

    Geraldine:

    Superleuk om je verhalen te lezen! En op sommige punten ook heel herkenbaar :-) blijf genieten en veel succes! X

  • 04 Augustus 2014 - 23:26

    Marieke Vw:

    Kell!

    Wat een super leuk verslag! En wat heerlijk dat jullie al zo aant genieten zijn!
    Veel succes ook met je stage. X

  • 04 Augustus 2014 - 23:59

    Lottie:

    Ik wil vaker kunnen genieten van een verhaal en foto's! Trots op jullie, geniet ervan. Hou van jullie. LIEFDE

  • 05 Augustus 2014 - 07:58

    Margriet:

    Leuk verslag Kel! Ga zo door en geniet ervan

  • 05 Augustus 2014 - 08:08

    Debbie:

    Wat leuk om te lezen Kel , en leuk he die Markt op zaterdag ! Vonden wij ook helemaal TOP! Lekker genieten daar, en succes met je stage xx

  • 05 Augustus 2014 - 13:28

    Janneke:

    Wat een avontuur Kelly! Ontzettend leuk om jou zo te volgen. Heel veel plezier nog.

  • 05 Augustus 2014 - 23:40

    Wilma:

    Leuk, leuk, leuk! Je schrijft weer andere dingetjes dan Rienke dus ik ga je volgen, hoor.

  • 06 Augustus 2014 - 18:12

    Pamela :

    WOUWWW geweldig kelll
    wat een leuke tijd ga jij doormaken !!
    geniet er van en veel succes op je stage

    xxxx

  • 07 Augustus 2014 - 13:05

    Mike:

    Een heel enthousiast verslag, je maakt de thuisblijvers allen maar nieuwsgierig.
    We moesten zelf maar eens daar op vakantie gaan !
    Dat wordt eerst wel even sparen.
    Veel plezier, doe voorzichtig en doe veel mooie ervaringen op.
    Groetjes Mike & een poot van Wyla

  • 07 Augustus 2014 - 18:59

    Connie:

    Gaaf! heel leuk om te lezen. Suc6! met je stage.

  • 08 Augustus 2014 - 19:59

    Daniëlle:

    Hi Kelly, wat een supertoffe stage die jij doet. Ik heb gehoord van je moeder en Monique dat je feest helemaal toppie was, en nu veel leren maar ook heel veel genieten. Veel plezier en een dikke kus van mij, Daniëlle

  • 12 Augustus 2014 - 19:36

    Fam, Holtkamp:

    Leuk Kelly dat je het zo naar je zin heeft daar heb je al heimwee of valt het mee.Als ik je verslag zo leest is het daar ook wel mooi.Zou zeggen geniet met volle teugen zolang je daar bent.Gr van de Fam, Holtkamp.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kelly

Actief sinds 15 Juni 2014
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 4056

Voorgaande reizen:

27 Juli 2014 - 17 Januari 2015

Stage in Zuid-Afrika!

Landen bezocht: